Dzwoni budzik, a pełny energii i wysypany Ty nagle wyskakujesz z łóżka – oto codzienność, o której marzysz, znana Ci jedynie z reklam i filmów? Wstawanie z budzikiem to zmora większości społeczeństwa. Czy można uczynić je mniej bolesnym?

Idealny poranek to ten, w którym budzisz się wyspany, a z łóżka nie wyciąga Cię niemiłosiernie wrzeszczący budzik. Najlepszą metodą na uniknięcie porannego szoku będącego wynikiem przerwania słodkiego snu i nieoczekiwanego kontaktu z rzeczywistością, jest przespanie odpowiedniej ilości czasu. Zdaniem specjalistów jest to 7-8 godzin, ale pewnie z własnego doświadczenia wiesz, że budzik potrafi zaskoczyć nawet i wystarczająco długo śpiącego człowieka. Podsuwamy Ci garść pomysłów na umilenie poranków.

Zobacz: Jak dbać o higienę snu?

Pobudka rano – budzik

Chcesz spędzać w łóżku mniej czasu na przeciąganiu się i obracaniu z boku na bok? Rozwiązanie, które Ci zaproponujemy jest drastyczne, ale i skuteczne. Ustaw budzik w takiej odległości od łóżka, żebyś musiał opuścić je, by go wyłączyć. Jeśli wstaniesz raz i doznasz szoku dnia codziennego, prawdopodobnie nie wrócisz już do spania. Kolejna sprawa – nie ustawiaj na dzwonek alarmu swojej ulubionej piosenki, chyba ze chcesz przestać ją lubić. Porzuć też drzemki, bowiem wcale nie pomagają Ci się wyspać, a zaburzają sen i zwiększają ryzyko zaspania.

Pobudka rano – rozciąganie

W trakcie snu nie śpi tylko mózg, za to Twoje ciało jest w stanie tzw. “paraliżu sennego”, który sprawia, że ruchy, które wykonujesz w marzeniach sennych, w nich zostają, a nie przykładowo kopiesz partnera, bo śni Ci się, że biegniesz. Twoje mięśnie nie pracują przez noc, dlatego gdy budzisz się Ty, budzą się i one. Dobrą praktyką jest zatem poranne rozciąganie. Możesz to zrobić nie wstając z łóżka, rozciągnij nogi i ręce, a następnie napinaj i rozluźniaj każdą partię mięśniową.

jak szybko się budzić

Pobudka rano – regularne godziny spania

Czekasz cały tydzień, żeby wyspać się w weekend? Jest to równie popularna, co błędna praktyka. Dlaczego? Jeśli pośpisz w sobotę i niedzielę kilka godzin dłużej, Twój rytm spania i czuwania zostanie zakłócony. Natomiast, jeśli będziesz chodzić spać i wstawać o regularnych porach, Twój organizm zacznie budzić się jeszcze przed budzikiem.

Zobacz: Od suszonych liści i siana do pianki lateksowej. Poznaj ciekawą historię materaca

Pobudka rano – nie patrz w telefon przed snem

Czy ostatnią rzeczą, którą robisz przed snem jest sprawdzenie, co słychać na Facebooku, Instagramie albo wyłączenie laptopa, z którego oglądałeś filmy lub seriale? Stąd mogą brać się problemy ze snem. W jaki sposób? Sztuczne, niebieskie światło emitowane przez ekrany komputerów i telefonów podnosi czujność i wydzielanie melatoniny, co niekorzystnie wpływa na zapadnięcie w sen.

jak szybko się budzić

Pobudka rano – dobra organizacja

Poranki są łatwiejsze, gdy nie trzeba się dodatkowo wysilać. Co to oznacza? Przygotowanie kubka na kawę, ubrań do pracy i lunchu pozwala na dłuższe zostanie w łóżku i szybszą organizację rano. Ogranicz wszystkie poranne obowiązki do absolutnego minimum.